Tajuk:     Penglibatan Pelajar Tingkatan Empat dalam pembelajaran Koperatif di MRSM Tun Ghafar  Baba

Pendahuluan :
Proses pembelajaran dan pengajaran (P&P) yang berkesan dan efektif adalah aspek penting dalam proses pembangunan negara dalam meningkatkan bakat, kemahiran, kekreatifan dan semangat bangsa. Lebih-lebih lagi dalam menghadapi pelbagai perubahan dan pembaharuan yang sedang berlaku sekarang ini dalam era teknologi maklumat yang tiada batasannya sekarang. Terdapat pelbagai kaedah P&P yang boleh diaplikasikan. Diantaranya ialah pembelajaran koperatif atau pembelajaran secara berkumpulan terbimbing.
Menurut Borhan (2001) pembelajaran koperatif atau pembelajaran berkumpulan terbimbing adalah merupakan pembelajaran dalam kumpulan. Pembelajaran koperatif juga merupakan pendekatan pembelajaran yang mempunyai kelebihan kerana mereka lebih berpeluang untuk memberikan idea, berbincang dan berinteraksi antara satu sama lain dan belajar melalui pengalaman mereka sendiri.

Penyataan Masalah :
1.   Pelajar tingkatan 4 yang belajar di MRSM kurang menguasai kaedah berbahasa dengan baik. Hal  ini mungkin berpunca daripada aspek:
·         Pembelajaran semasa PT3 yang mudah.
·         Tidak menghasilkan karangan panjang. Hanya perlu menulis karangan 180 patah perkataan sahaja.

2.   Tidak dapat memberikan huraian yang bernas dalam karangan kerana kekurangan pengalaman diri.
·         Tiada input yang seragam dalam sesuatu aktiviti.
·         Tidak pernah melakukan aktiviti tersebut dengan keluarga atau dengan rakan sepanjang kehidupan mereka.
3.   Penglibatan sebagai pasukan kerja.
·         Rakan baru dan bermasalah menyesuaikan diri.
·         Menjadi pasif dalam perbincangan tanpa aktiviti luar yang dilaksanakan.
Objektif
1.   Pembelajaran koperatif “group invastigation” dalam P&P Bahasa Melayu.
2.   Mewujudkan kerjasama antara rakan dalam tugasan yang diberi.
3.   Menanam sikap ingin tahu, bertanggungjawab dan berkongsi pengalaman semasa aktiviti dijalankan.
Kaedah
1.   2 kumpulan dari tingkatan 4 akan menjadi kumpulan kawalan akan menjalankan aktiviti ini.
2.   Mereka diberikan tugasan berkumpulan dan akan menjalani aktivti tersebut.
3.   Soal selidik mudah disediakan berkaitan keberkesanan aktiviti.
4.   Penulisan karangan berkaitan topik / aktiviti yang dijalankan.
5.   Peningkatan pengetahuan dengan memberikan input aktiviti dalam penulisan.

Dapatan :


Kesimpulan;
Konsep pembelajaran koperatif “group invastigation” merupakan salah satu aktiviti interaktif yang boleh diimplimentasikan dalam P&P bahasa Melayu. Pendekatan ini merupakan satu inovasi dalam strategi pembelajaran dan pengajaran berpusatkan pelajar di peringkat sekolah. Pada peringkat ini pelajar-pelajar yang baru memasuki peringkat ini perlu dijar dan diterapkan nilai pembelajaran kendiri dan berdikari agar mereka bertanggungjawan atas pembelajaran mereka. Kaedah kumpulan sama kebolehan membolehkan guru membimbing pelajar mengikut kebolehan di samping menjalankan aktiviti-aktiviti pengayaan dan pemulihan mengikut keperluan masing-masing.





Comments

Popular posts from this blog

PILIHAN ISI KARANGAN